vraagstukken

Op onze website lees je niet over rechtsgebieden en zo. Daar schiet jij als ondernemer niets mee op. Vertel ons gewoon wat er aan de hand is. Dan kijken wij of we je kunnen helpen.

Bedrijfsstructuur

Iedere ondernemer kiest een juridische bedrijfsstructuur, of dat nou een eenmanszaak, stichting, VOF, NV of een groep (Flex) BV’s betreft. Zorg dat die meteen goed staat. De structuur bepaalt ook hoe de kasstromen lopen en wat je financieringsopties zijn. De juridische keuzes en details bepalen uiteindelijk wie het voor het zeggen heeft en wie er opdraait voor het verlies.

Wij hebben veel ervaring met oprichting, inrichting en financiering van bedrijfsstructuren. Van liquidatie en ontbinding van rechtspersonen tot uitgifte en certificering van aandelen. Van managementovereenkomsten en geldleningsovereenkomsten tot pandaktes en draagplichtovereenkomsten.

Wet en statuten beschermen het kapitaal van de aandeelhouder. Maar het bestuur gaat over het belang van de vennootschap. Die belangen gaan vaak samen. Zo niet, kunnen de aandeelhouders het bestuur ontslaan. Dat is wel een paardenmiddel. Mogen we eerst even meedenken?

Ja, curatoren stellen bestuurders vaak aansprakelijk. Dat kan bijvoorbeeld wegens wanbeleid, paulianeus handelen, te late publicatie van de jaarcijfers of gebreken in de administratie. Die soep wordt in de rechtspraak uiteindelijk vaak minder heet gegeten dan deze wordt opgediend. Laat je niet gek maken en schakel meteen onze specialistische hulp in.

Bonje op aandeelhoudersniveau of met het bestuur wordt vaak uitgevochten voor de Ondernemingskamer. Dat is een bijzondere afdeling van de rechtspraak. Deze procedure dient om een onderzoek naar de gang van zaken bij en het beleid van een bedrijf mogelijk te maken. Hier heb je alleen iets te zoeken met een advocatenkantoor met ervaring met dit soort procedures. Kom maar op.

Speel je voor bank, regel het dan zoals een bank. De maatregelen die een bank voor zichzelf regelt, zijn voor iedereen beschikbaar. Maak daar ook gebruik van. Het gaat al snel om veel geld. Wij weten precies wat je wanneer moet regelen.

Valkuil bij een BV-structuur is dat een ondernemer zijn gezamenlijke BV’s als 1 bedrijf beschouwt. Feitelijk is dat ook zo, maar als je de voordelen wilt hebben van meerdere BV’s, moet je daar juridisch ook zuiver mee omgaan. Jouw fiscalist of accountant heeft allerlei model contracten liggen. Die zien er stoer uit, maar als puntje bij paaltje komt voldoen die modellen vaak niet. Laat ons dat regelen. Ieder zijn vak.

Met de economische zorgen, groeien ook de juridische zorgen. Ren daar niet voor weg. Er kan vaak nog meer geregeld worden dan je denkt. Bij welke schuldeisers loopt je holding risico’s? Waar moet je privé voor vrezen? Wat doen bank en belastingdienst? Wat mag je nog wel en wat mag je niet als bestuurder? Kan ik doorstarten? Wat kan ik verwachten van een curator. Er staat dus veel op het spel. Het is wel zaak er zo spoedig mogelijk bij te zijn. Wie kan jou beter begeleiden dan onze advocaten die vaak ook zelf curator zijn?

Een faillissement is een pijnlijke aangelegenheid. Vele belangen staan op het spel. Maar een faillissement biedt ook kansen op een reorganisatie. Met een doorstart kun je schoon schip maken. Je moet dan wel weten hoe dat werkt. Wat doet de bank? Hoe gaat een curator daar mee om? Wat moet ik daarvoor betalen? Hoe ga ik om met mijn oude schuldeisers? Kan ik kiezen welk personeel mee gaat in de doorstart? Wie kan jou beter begeleiden dan onze advocaten die vaak ook zelf curator zijn?

Failliete bedrijven verdampen snel. Een curator heeft haast, dus ben er snel bij. Verder is het van belang te weten welke belangen er op de achtergrond spelen, om te weten waar je als bieder een voorsprong kunt krijgen. Hoe wordt de koopprijs bepaald? Wat mag de curator allemaal wel en niet? Vele van onze advocaten zijn zelf curator. Wij helpen jou graag jouw kansen te pakken.

Maak bovendien gebruik van onze oplossing de “Faillissementsmonitor” en laat ons jouw overname kansen uit jouw branche of regio in de gaten houden.

Samen een bedrijf hebben, is net als een huwelijk. Alleen gaat er meestal meer geld in om. Net als een huwelijk kan een scheiding moeizaam zijn. Vooral als je dat vooraf niet goed geregeld hebt. Er zijn allerlei trucs om de zaak te forceren, maar je wilt de zaak niet laten escaleren. En ondertussen moet je proberen om de onderneming er niet onder te laten lijden. Laat ons meteen meekijken voordat de zaak escaleert. Desnoods op de achtergrond.

Een keer stilstaan bij de mogelijkheid dat het mis gaat, hoort ook bij verantwoord ondernemen. Ook andermans belangen staan op het spel. En ja, er zijn vele maatregelen denkbaar om de gevolgen van een faillissement in te dammen. En nee, jouw accountant heeft dit niet perfect geregeld. Dat is ons vak. Laat ons in ieder geval eens onze RisicoScan uitvoeren. Dan weet je meteen echt waar je staat. Op zijn minst slaap je er beter door.

Wil je het helemaal goed geregeld hebben, hebben we daar onze oplossing De FaillissementsVerzekering voor.

Bedrijfsprocessen

Normaal gesproken krijg je eerst een brief, waar je eerst op mag reageren voordat het echte formele spel begint. Pas als de gemeente echt een besluit heeft genomen, loop je het risico op dwangsommen. Het is niet altijd even duidelijk wanneer het gaat om een “besluit”. Als je dat verkeerd inschat, kan het vervelend mis gaan.

Er zijn best wel wat mogelijkheden om de gemeente van het lijf te houden. Het gaat er niet alleen om of de gemeente vindt dat iets illegaal is. Als een en ander alsnog gelegaliseerd kan worden door de juiste procedure te volgen, kan te tij te keren zijn. Maar er zijn zoveel regels, dat ook de gemeente heel vaak procedurefouten maakt. Wij tikken de gemeente graag voor je op de vingers. Desnoods met behulp van de rechter.

Maurice weet hier alles vanaf. Mail Maurice Holtackers | Bedrijfsprocessen.

Helaas is het antwoord in vrijwel alle gevallen ‘nee’. Meestal is de ambtenaar die jij te spreken krijgt niet bevoegd om officiële besluiten te nemen. Een ambtenaar is bijvoorbeeld niet het College van B&W of de burgemeester. Bovendien moet het gaan om concrete en ondubbelzinnige toezeggingen. Dat moet je dan ook nog eens bijna letterlijk kunnen bewijzen.

Maurice weet hier alles vanaf. Mail Maurice Holtackers | Bedrijfsprocessen.

Geen paniek. Je bent opgeroepen voor een bepaalde datum. Als het een Kort Geding is moet je er heen. Maar meestal gaat het om een bodemprocedure. Zet de dagvaarding even op de mail, dan hebben we dat zo gezien. Bij een bodemprocedure hoef je niet naar de rechtbank. Procederen gaat in eerste instantie schriftelijk. Wij sturen namens jou een kort berichtje naar de rechtbank en dan krijgen we 4 weken om een uitgebreide schriftelijke reactie in te dienen. Tijd genoeg om samen te kijken wat er echt aan de hand is.

Wouter weet hier alles vanaf. Mail Wouter van Veldhuizen | Bedrijfsprocessen.

Hmmm. Waarschijnlijk niet. In de meeste koopcontracten staat een boetebeding van 10% van de koopsom. Maar daar staat meestal ook bij dat er naast de boete, ook schadevergoeding geëist kan worden. De verkoper kan dan naast de boete ook schade vorderen.

Maurice weet hier alles vanaf. Mail Maurice Holtackers | Bedrijfsprocessen.

Ja. Bij bedrijfspanden werkt het anders dan bij woningen. Bij woningen is een schriftelijke koopovereenkomst wettelijk verplicht. Bij bedrijfspanden (of gronden) geldt die eis niet. Als je het over de belangrijkste punten eens bent geworden, dan heb je een geldige koopovereenkomst. Wel is het bewijs vaak lastig. De partij die niet meer wil, heeft vaak ineens andere herinneringen. Wel wordt er tegenwoordig ook veel gecommuniceerd via e-mail of whatsapp. Daar kom je soms ook een eind mee. Vooral als wij snel mogen meekijken om te zorgen dat de juiste dingen in de mailwisseling bevestigd worden.

Maurice weet hier alles vanaf. Mail Maurice Holtackers | Bedrijfsprocessen.

Beslag leggen kan binnen 24 uur. Je hoeft je vordering niet eens keihard te maken, om toestemming te krijgen van de rechter om beslag te mogen leggen. Dit is dus vaak een sterk incassomiddel.

Het is wel handig te weten waar jouw debiteur bankiert, of wie de klanten zijn waar hij nu voor werkt. Er zijn wel meer manieren om jouw geld te krijgen. Als je van iemand geld tegoed hebt, gewoon bellen. Dan lopen we snel de opties met je door.

Bob weet hier alles van. Mail Bob Vertogen| Bedrijfsprocessen.

Soms wel, soms niet. Doe gewoon de vergunningencheck op deze website: www.omgevingsloket.nl  Daar beginnen wij zelf ook als we deze vraag krijgen.

Maurice weet hier alles vanaf. Mail Maurice Holtackers | Bedrijfsprocessen.

Aansprakelijkstellingen vliegen je zo om de oren. Dat zegt meestal meer over de partij die de brief stuurt, dan over de vraag of je je echt zorgen moet maken.

Houd er wel rekening mee dat jouw contractspartij vanaf dit moment een dossier aan het opbouwen is. Meestal om later over geld te gaan beginnen. Terecht of onterecht. Ga een goed gesprek niet uit de weg, maar vergeet tegelijkertijd jouw eigen dossieropbouw niet.

Laat ons alsjeblieft meteen meekijken. Hoe slimmer de keuzes, hoe sneller de kwestie de kop in is gedrukt.

Allereerst is van belang te weten wat je verhuurt. Is het kantoorruimte (of ‘overige bedrijfsruimte’)? Dan geldt gewoon wat er in de huurovereenkomst over is afgesproken. Pak dus in deze gevallen niet zomaar een model van de plank.

Gaat het om (bijvoorbeeld) een winkel, restaurant of hotel, dan wordt het ingewikkelder. De huurder wordt flink beschermd, vooral omdat de locatie zo van belang is voor hem. Wat er ook in het contract staat; opzegging kan dan alleen na de eerste huurperiode van 5 jaar. En dan moet de huurder zich bovendien misdragen hebben, of je moet als verhuurder de ruimte dringend nodig hebben voor eigen gebruik. Goed opletten dus. Na de tweede huurperiode (vaak na 10 jaar) heb je als verhuurder al wat meer mogelijkheden, want dan geldt een belangenafweging. Het is dan handig te weten wat de rechter allemaal wel of niet belangrijk vindt. Creativiteit kan dan lonend zijn. En dat zijn wij: creatief!

Wouter weet hier alles vanaf. Mail Wouter van Veldhuizen | Bedrijfsprocessen.

Allereerst is van belang te weten wat je verhuurt. Is het kantoorruimte (of ‘overige bedrijfsruimte’)? Dan geldt gewoon de huurprijs die je met elkaar bent overeengekomen.

Gaat het om (bijvoorbeeld) een winkel, restaurant of hotel, dan mogen zowel de verhuurder als de huurder een huurprijswijziging vragen. Dat kan na de eerste huurtermijn (meestal is dat na 5 jaar). Komen verhuurder en huurder er niet zelf uit met de nieuwe huurprijs, dan kan één van beide partijen de Kantonrechter verzoeken de huurprijs vast te laten stellen. Er wordt dan een deskundige ingeschakeld die kijkt welke huurprijs passend is. Die deskundige kijkt dan onder andere naar wat vergelijkbare panden in de markt aan huur kosten.

Wouter weet hier alles vanaf. Mail Wouter van Veldhuizen | Bedrijfsprocessen.

Weinig zaken zijn zo frustrerend als onbetaalde facturen. Je hebt er voor gewerkt. De bankfinanciering is al duur genoeg. En nou moet je er opnieuw tijd en geld in steken.

Of je gaat als klant van VDT gratis gebruik maken van ons incasso portaal. Met onze oplossing Incasso met Impact laat je ons jouw debiteuren innen. Facturen uploaden en wij gooien de beuk erin. Wij vinden dat zelfs leuk om te doen.

Mail Danique. Zij kan je veel meer vertellen. Of ze helpt je meteen op weg.

 

Hoe groter de opdrachtgever, hoe gevaarlijker zijn algemene voorwaarden. En dan valt er soms ook nog eens niet over te onderhandelen. Laat ons de gevaarlijkste punten aanwijzen. Misschien dat we op die punten de voorwaarden onschadelijk kunnen maken. Daar zijn best wel wat trucs voor. In ieder geval helpen wij jou om alle kleine lettertjes te snappen. Als je alles overziet, kun je veel betere keuzes maken.

  1. Niet meer betalen. 2. Ons bellen.

Bob weet hier alles van. Mail Bob Vertogen| Bedrijfsprocessen.

Dat MOET zelfs simpeler. Als je als ondernemer jouw juristen de vrije hand geeft, verkoop je straks helemaal niets meer. En je moet toch weten wat je samen afspreekt? Als we nou eens gewoon goed kijken wat er wel en wat er niet toe doet, dan kunnen er vaak vele papieren tijgers uit. Soms ontkom je niet aan formele teksten, maar heel vaak kan het een stuk begrijpelijker.

Coolblue heeft hele moderne algemene voorwaarden. Zo hip hoeft het misschien niet, maar je snapt meteen dat het best wat simpeler kan. Wij krijgen de laatste tijd steeds meer van dit soort opdrachten. Dat is een gezonde ontwikkeling.

Bob weet hier alles van. Mail Bob Vertogen| Bedrijfsprocessen.

Algemene voorwaarden zijn handig als vangnet. Als er bij een opdracht iets mis gaat, los je dat verreweg het beste op in overleg. Maar als dat niet lukt, of iemand dreigt je willens en weten het kaas van het brood te eten, zorgen goede algemene voorwaarden ervoor dat je toch de bovenliggende partij bent. Wij kunnen – net als jij – ook niet tegen ons verlies. Dus laat ons jouw contracten en voorwaarden opstellen.

Wouter weet hier alles vanaf. Mail Wouter van Veldhuizen | Bedrijfsprocessen.

Mens en Arbeid

Tja, het leek nog wel zo’n geschikte vent tijdens het sollicitatiegesprek. Maar dan word je gebeld door je systeembeheerder, de vertrouwenspersoon of misschien wel je financiële man: porno kijken tijdens het werk, diefstal, fraude, seksuele intimidatie en agressie/geweld. Allemaal zaken die erg gevoelig liggen. En waarbij je snel moet handelen. Een officiële waarschuwing? Of toch ontslag op staande voet?

1. Houd het hoofd koel. 2. Stel het bewijs veilig. 3. Schakel ons in om de beste juridische weg te kiezen.

Het onderscheid tussen een ZZP’er en een werknemer is soms niet zo groot. Het laatste wat je wilt is dat een ZZP’er ineens in loondienst blijkt te zijn. De wetgever worstelt met deze vraag uit de praktijk. De invoering van de Wet DBA heeft het niet duidelijker gemaakt. Gelukkig wordt de handhaving van deze wet tot nu toe alleen maar verder opgeschoven. De modelovereenkomsten van de Belastingdienst zijn een goed hulpmiddel. Maar een modelovereenkomst moet wel aansluiten bij de praktijk. Anders heb je weer schijnzekerheid. Zullen we gewoon even met je meekijken?

Loonbeslag betekent meestal dat jouw medewerker tot over zijn oren in de schulden zit. Eigenlijk gaat het je niet aan, maar een medewerker die er met zijn hoofd niet bij is, is weinig productief. En dat kost toch een hoop geld en tijd.

Als werkgever kun je de helpende hand bieden. Onze specialisten (bewindvoerders WSNP) kunnen helpen met schuldsanering. Of zij helpen jouw medewerker op weg bij de juiste instanties die gaan helpen de boel weer op de rit te krijgen. Iedereen geholpen.

Regina weet hier alles van. Mail Regina Caron.

Komt je medewerker vaak te laat? Merk je dat hij de kantjes eraf loopt. Dat hij vooral loopt te klagen? Vaak wordt dat toch net wat te lang getolereerd. Of er wordt alleen mondeling met de werknemer over zijn gedrag gecommuniceerd. Pas als de maat echt vol is, volgt het besef dat je juridisch ineens wat steekjes hebt laten vallen. Geen dossier. Dat kost geld en frustratie.

Een (officieel) verbetertraject, met de juiste documentatie, biedt vaak de beste kans op alsnog een goed functioneerde medewerker. Zo niet, dan heb je tenminste een basis voor ontslag. Laat ons meteen meekijken voordat de zaak escaleert. Desnoods op de achtergrond.

Een collectief ontslag is voor jou als werkgever, maar ook voor de medewerkers een ingrijpende gebeurtenis. Los van de emotionele lading brengt het ook een berg aan juridische formaliteiten met zich mee. Zo moet er melding worden gedaan bij het UWV, de vakbonden en de Ondernemingsraad. Hier zal je vervolgens mee in overleg moeten gaan. Kortom een hoop juridische rompslomp die een op zichzelf al zware situatie er alleen maar zwaarder op maakt. Als wij de juridische rompslomp voor onze rekening nemen kun jij weer een stukje rustiger ademhalen.

Een ontslag op staande voet is de zwaarste arbeidsrechtelijke sanctie die er is. Een kantonrechter toetst daarom streng en een onterecht ontslag op staande voet loopt flink in de papieren. Wat te doen als een medewerker flink over de schreef gaat?

  1. laat de medewerker weten dat je juridisch advies gaat inwinnen en schors hem per direct; dan houd je de optie tot ontslag op staande voet open.
  2. bel ons onmiddellijk, dan hakken we samen zorgvuldig de knoop door.

Het feit dat je als statutair bestuurder geen gewone werknemer bent, is vooral te zien als het gaat om ontslag. Als je als bestuurder ontslagen wordt, ben je ook meteen als werknemer ontslagen. Toestemming van het UWV of de kantonrechter is niet nodig; dat beslissen de aandeelhouders.

Dat wil niet zeggen dat je nergens recht op hebt. In veel gevallen kun je aanspraak maken op een financiële compensatie, zoals een transitie- of een billijke vergoeding. Misschien is er zelfs wel een goudenhanddrukregeling overeengekomen? Wij zorgen er samen met jou voor dat je krijgt waar je recht op hebt.

Het is een stuk eenvoudiger om personeel van binnen de EU/EER dan daarbuiten in dienst te nemen. Voor medewerkers binnen de EU/EER is meestal een geldig reisdocument en een bewijs van ziektekostenverzekering voldoende. Personeel buiten de EU/EER, zoals een kennismigrant, moet aan diverse voorwaarden voldoen en in het bezit zijn van een vergunning voor verblijf en arbeid (GVVA). Er zijn veel regels en elke situatie is uniek. Geen nood. We kunnen dit helemaal voor je regelen.

Heel ingewikkeld is het niet. Maar bij bepaalde onderwerpen komt het soms toch wel nauw. Denk bijvoorbeeld aan de proeftijd, concurrentie- en relatiebedingen, tussentijds opzegbeding en de aanzegtermijn. Doe je dat niet goed dan kun je wel eens bedrogen uitkomen. Let ook op bij meerdere overeenkomsten achter elkaar. Op het betalen van een transitievergoeding zit je natuurlijk ook niet te wachten.

Een medewerker die wil doorwerken na zijn pensioen? Ja, dat soort die-hards zijn er zeker. Voor jou als werkgever is een oudere werknemer gelukkig ook een stuk aantrekkelijker geworden. Tijdens ziekte hoef je niet zo lang loon door te betalen en je bent geen transitievergoeding verschuldigd. Toch zijn er zaken die dit rooskleurige plaatje in de weg kunnen staan. Denk bijvoorbeeld aan bepalingen uit de oorspronkelijke arbeidsovereenkomst. Nieuwe afspraken maken is wel een goed idee. Zullen we even meekijken?

Laten we aannemen dat het niet om een kortstondig griepje gaat. Langdurige ziekte is al vervelend genoeg. Maar de problemen en ook de kosten kunnen voor nog veel meer ellende zorgen. Het UWV heeft daar een prima brochure over geschreven. Dat is wel een algemeen verhaal. Als je wilt weten wat in jouw concrete geval de beste aanpak is, denken we graag mee.

Soms wil je gewoon even klankborden over lopende personeelszaken. En je wilt steeds actuele model contracten gebruiken. Google is niet je vriend. Arbeid-Optimaal wel. Omdat je ons altijd mag bellen, kun je zonder zorgen en op een zeer efficiënte manier je arbeidsrechtelijke zaken regelen. En dat ook nog eens met toegang tot een enorme lijst aan modellen en voorbeeld brieven. Abonnement, online platform met alles erop en eraan, bellen, seminars. Alles in één.

Brenda weet er alles van. Mail Brenda van Dinter.

Een bedrijfsongeval heeft vaak grote impact. Naast de aandacht voor het slachtoffer en de rest van het personeel, moet je ook nog diverse zaken managen.

Ongevallen die hebben geleid tot de dood, blijvend letsel of een ziekenhuisopname moet je direct melden bij de Inspectie SZW. Waar de werkzaamheden worden verricht maakt niet uit. Alleen verkeersongevallen tijdens woon-werkverkeer worden niet als bedrijfsongeval aangemerkt. Als er te laat of geen melding wordt gedaan, kan de Inspectie SZW een boete opleggen. Deze kan oplopen tot € 50.000,00. Daarnaast speelt er natuurlijk een aansprakelijkheidsvraagstuk. Ook om die reden is de inhoud van de melding van de Inspectie SZW van belang. Laat ons je daarom begeleiden.

Een vaststellingsovereenkomst is het sluitstuk van jullie arbeidsverhouding. Het is daarom van belang dat de afspraken die hierin staan volledig en correct zijn. Hoe ga je bijvoorbeeld om met de opzegtermijn, wel of geen geheimhoudingsbeding, hoe zit het met ziek uit dienst treden, wat is een passende vergoeding en voldoet de overeenkomst wel aan de laatste wettelijke eisen? Dit zijn allemaal vragen waar wij het antwoord op weten.