Wij combineren bloed, zweet en tranen met innovatief en gepassioneerd ondernemerschap. Lef koppelen aan vakmanschap. Eigenlijk net een familiebedrijf dus.
Dick Hoogendoorn volgde twintig jaar geleden zijn vader Cees op in het gelijknamige familiebedrijf. Bij de specialist in maritieme betimmeringen en interieurbouw staat met Hoogendoorn inmiddels de tweede generatie aan het roer. Wat zijn volgens hem de belangrijkste bouwstenen van een familiebedrijf? “De continuïteit en de bereidheid tot investeren in je eigen mensen”, is hij stellig. Zoals elke ondernemer had Hoogendoorn behoefte aan een juridisch klankbord. In zijn zoektocht naar een betrouwbaar advocatenkantoor kwam hij uit bij VDT. “Zelf kun je namelijk niet alles oplossen. Het is wel zo prettig als je weet dat je kunt terugvallen op een team van deskundige advocaten die met jou mee ondernemen.”

Communicatie
Wat is volgens Hoogendoorn de kracht van VDT? “Hun pragmatische aanpak. Voorkomen is beter dan genezen, dat is wat VDT kenmerkt. Aangezien zij mij altijd snel inlichten als er bijvoorbeeld wetsveranderingen zijn, kom ik niet voor verrassingen te staan.” Vanuit VDT is advocaat Ernst de Haan het primaire aanspreekpunt. Maar, zo verzekert De Haan, het is geen one man show. “Er voor de klant zijn, doe je met z’n allen. Als Hoogendoorn bij ons aanklopt voor juridisch advies, kijken we hoe we hen vanuit alle verschillende disciplines zo goed mogelijk kunnen bijstaan.” Volgens De Haan reikt de service van VDT verder dan alleen het ‘blussen van een brandje’. “Uit ervaring weet ik dat advocatenkantoren een specifiek probleem oplossen en achteraf een factuur sturen. Inderdaad, dan blus je een tijdelijk brandje. In mijn ogen lever je half werk door deze werkwijze, want na verloop van tijd staat de ondernemer met hetzelfde probleem op de stoep.”
Kostbaar kapitaal
De mens en zijn medewerkers staan bij De Haan op de eerste plek. “Wie ben je? Waarom doe je wat je doet? Waar loop je tegenaan? Deze vragen zijn het vertrekpunt om een band op te bouwen met een familiebedrijf en zijn medewerkers.” Vanuit deze filosofie anticipeer je beter op de klant, aldus De Haan. “Een familiebedrijf onderneemt doorgaans uit passie en omdat ze energie krijgen van het ontwikkelen en aanbieden van een topproduct.” Een familiebedrijf is daarentegen vaak wat minder op de hoogte van juridische wet- en regelgeving, stelt De Haan. “Je kunt niet overal verstand van hebben. Het is dan een geruststellende gedachte dat je kunt vertrouwen op een advocaat die samen met jou onderneemt en niet pas achteraf in actie komt.”