Gepubliceerd op 20 mrt 2023

10 eenvoudige tips voor het screenen van nieuwe klanten

Er meldt zich een nieuwe klant bij jou als ondernemer met een mooie nieuwe opdracht. Je gaat snel aan de slag en levert keurig netjes en op tijd aan de klant waar hij om gevraagd heeft. De factuur stuur je erachteraan. Maar na het verstrijken van de betalingstermijn heb je je geld nog steeds niet op de rekening staan. Hoe kan dat? Die klant leek nog wel zo aardig. Op jouw e-mails en telefoontjes reageert de klant niet meer, terwijl hij eerst nog zo makkelijk te bereiken was en wel snel reageerde. 

In onze incassopraktijk komen we het regelmatig tegen: incassozaken waarin wij onze klant moeten adviseren om de vordering af te boeken en geen kosten te maken, omdat de wanbetaler geen enkel verhaal blijkt te bieden. Het maken van allerlei (hoge) kosten voor procedures heeft dan geen enkele zin. Die kosten zijn niet op de wanbetaler te verhalen, want die heeft niks. En dat terwijl je zelf al binnen een paar minuten kunt onderzoeken of je met een notoire wanbetaler te maken hebt. 

10 eenvoudige tips 

  1. Verifieer het Kamer van Koophandel nummer: zorg dat je precies weet met wie je (juridisch) zaken doet. 
  2. Google naar informatie over de eigenaren van rechtspersonen (vaak een B.V.). Wordt er melding gemaakt van een slechte reputatie? 
  3. Bekijk de website van je nieuwe klant en vooral ook de reviews die zijn geplaatst. Veel en recente activiteit op de website is vaak een positief teken. 
  4. Google het adres (streetview). Hoe het (bedrijfs-)pand en/of woonadres eruit ziet, zegt niet alles, maar wel veel. 
  5. Is je nieuwe klant actief op social media? Dat kan heel interessante informatie opleveren. 
  6. Check het adres dat de klant opgeeft in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (https://www.kvk.nl/zoeken/handelsregister/). Zijn op dat adres bijvoorbeeld al heel veel bedrijven in- en uitgeschreven? 
  7. Kijk in de kamer van Koophandel (https://www.kvk.nl/zoeken/handelsregister/) hoe lang het bedrijf al bestaat. Als het net is opgericht is het risico groter dan een bedrijf met een bekende historie. 
  8. Iets dieper kijken? Bekijk de bij de Kamer van Koophandel (https://www.kvk.nl/zoeken/handelsregister/) gedeponeerde jaarrekeningen. De cijfers zeggen natuurlijk veel. Bovendien: als er niet (of steeds veel te laat) gepubliceerd is, dan is dat een slecht teken. 
  9. Raadpleeg het Centraal Insolventieregister op de website rechtspraak.nl (https://insolventies.rechtspraak.nl/#!/zoeken/index) om te kijken of andere bedrijven, die gekoppeld zijn aan jouw klant al failliet zijn gegaan. In dat geval kunnen de faillissementsverslagen van de curator waardevolle informatie opleveren.  
  10. Ga in zee met een bedrijf waarvan je de kredietwaardigheid kunt checken. Bijvoorbeeld: Creditsafe of Altares Dun & Bradstreet.  

Twijfel je sterk aan (de kredietwaardigheid van) een nieuwe klant, nadat je die aan een korte check hebt onderworpen? Ga er dan niet mee in zee of spreek een vorm van zekerheid af. Laat dan bij voorkeur vooruit betalen. 

Stefan de Beer