Gepubliceerd op 10 mei 2022

Nieuwe klant? Google eerst eens even (5 tips)

Er meldt zich een nieuwe klant bij jou als ondernemer met een mooie nieuwe opdracht. Natuurlijk verifieer je zijn KVK nummer. Je gaat snel aan de slag en levert keurig netjes en op tijd aan de klant waar hij om gevraagd heeft. De factuur stuur je erachteraan. Maar na het verstrijken van de betalingstermijn heb je je geld nog steeds niet op de rekening staan. Hoe kan dat? Die klant leek nog wel zo aardig. Op jouw e-mails en telefoontjes reageert de klant niet meer, terwijl hij eerst nog zo makkelijk te bereiken was en wel snel reageerde. 

Wij komen het veel tegen: incassozaken waarin wij onze klanten moeten adviseren om de vordering af te boeken en geen kosten te maken, omdat de wanbetaler geen enkel verhaal bleek te bieden. En dat terwijl je al googelend binnen een paar minuten kunt zien dat je met een notoire wanbetaler te maken hebt. Het maken van allerlei (hoge) kosten voor procedures heeft dan geen enkele zin. Die kosten zijn niet op de wanbetaler te verhalen, want die heeft niks. Geen verwijt natuurlijk richting mijn klant, want snelheid is vaak geboden en risico’s nemen hoort er nou eenmaal bij.  

Maar wel jammer natuurlijk, want soms komt met met 5 minuten googelen al een heel eind.  

Vijf google-tips om wat meer te weten te komen over die veelbelovende nieuwe klant. 

  

  1. Adressen (streetview). Hoe ziet het (bedrijfs-)pand en/of woonadres er uit?  
  2. Informatie over de eigenaren van rechtspersonen. 
  3. Bekijk de website van je nieuwe klant en vooral ook de reviews die zijn geplaatst.  
  4. Check het adres dat de klant opgeeft in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (https://www.kvk.nl/zoeken/handelsregister/). Zijn op dat adres bijvoorbeeld al heel veel bedrijven in- en uitgeschreven?
  5. En raadpleeg ook eens het Centraal Insolventieregister op de website rechtspraak.nl (https://insolventies.rechtspraak.nl/#!/zoeken/index) om te kijken of andere bedrijven, die gekoppeld zijn aan jouw klant al failliet zijn gegaan. In dat geval kunnen de faillissementsverslagen van de curator waardevolle informatie opleveren.  

In één van mijn dossiers bleek zo al snel dat we te maken hadden met een notoire wanbetaler, omdat er meerdere negatieve reviews op internet stonden. In die reviews werd al aangegeven dat er nooit wordt betaald. 

In een ander dossier bleken de bestuurders van een niet betalende B.V. al betrokken te zijn bij een eerder faillissement van een andere B.V. Die andere B.V. zat op hetzelfde adres als de wanbetaler en had bijna dezelfde naam. Uit het openbare faillissementsverslag bleek bovendien dat de curator de bestuurders in privé aansprakelijk had gesteld.   

Twijfel je sterk aan (de kredietwaardigheid van) een nieuwe klant, nadat je die hebt gegoogeld? Ga er dan niet mee in zee of spreek een vorm van zekerheid af. Laat dan bij voorkeur vooruit betalen. 

Stefan de Beer