Over een advocaat die het beu was

S1A1: De oorsprong | VDT originals

Het verhaal van VDT begint in 1994, maar we spoelen meteen vooruit naar 2016. Want toen waren we het beu. En we zagen in dat we zelf aan de beurt waren om de stap te zetten.

Want wat gebeurt er (sinds de Romeinen)

MKB-Ondernemers brengen elke dag ideeën en dromen tot leven. Bloed, zweet en tranen combineren ze met lef, passie en creativiteit. Zo knokken ze voor nieuwe kansen. Maar ondernemers hebben ondertussen vaak te weinig oog voor de juridische risico’s, valkuilen en kliffen. En zelfs als het hoofd wordt gestoten, wordt er door de ondernemer nog lang zelf aangemodderd. En pas dan, als het echt niet anders kan, wordt een advocaat ingeschakeld. Tegen die tijd is het probleem een veelkoppig monster geworden.

De ingeschakelde advocaat hekelt vervolgens het gebrekkige dossier, voorspelt dan een complexe en langslepende kwestie, met weinig keuzevrijheid en een onzekere uitkomst. En dat alles doet hij op uurbasis tegen fors uurtarief, oftewel tegen onvoorspelbare maar hoge advocaatkosten. Oftewel, tegen de tijd dat het dossier is afgerond, heeft de ondernemer zijn juridische buik vol …. met als gevolg dat hij zijn advocaat de volgende keer nóg later gaat bellen.

Daar gaat iets niet goed.

Bovendien werken advocaten juridisering vaak verder in de hand

Advocaten zijn risicomijdend opgevoed en opgeleid. Op cursussen worden vooral nog ingewikkeldere toverformules aangereikt om het belang van de cliënt op nog complexere manieren te kunnen dienen. Bij adviezen en contracten gooien advocaten er vaak juist een juridisch schepje bovenop. Samen met de toch al complexe materie en het moeilijke taalgebruik, snappen de ondernemers vaak zelf niet meer wat ze regelen of afspreken. Dat is misschien niet zo’n goed idee.

Wat ons betreft is een contract nou juist bedoeld om partijen aan elkaar te laten verklaren wat zij bij de transactie of samenwerking van elkaar verwachten. Is het dan niet juist heel belangrijk dat ondernemers weten wat er in die contracten staat? Voor welke problemen al die bepalingen een oplossing bieden? Zo vergroot je de kans op een wederzijds succesvolle ontmoeting. Toch? Moet je dan niet juist naar begrijpelijke taal? Soms past kort en bondig gewoon veel beter bij jouw klant, dan ellenlang en waterdicht.

MKB en advocatuur, een groeiende mismatch

De dienstverlening van de advocatuur is op de traditionele manier niet altijd even effectief. Sterker nog: als we niet oppassen houdt dat systeem zichzelf zo in stand. Ondertussen zien we een maatschappij die innoveert, digitaliseert en juridiseert. Willen we bijblijven, dan moet de advocatuur aan de bak. Anyway, zo kijken wij er tegenaan. Om deze reden besloten wij het roer om te gooien.

We zijn nog lang niet waar we wezen willen, maar we zijn al wel keihard van start.

De VDT story continues...

De Oorsprong

Over een advocaat die het beu was

Je leest S1A1

De Aanpak

De Filosofie van Drie

Lees S1A2

De Preventie

Want wat niet fout gaat

Lees S1A3

De Ideologie

Over een samenleving van samenwerkers

Lees S1A4

De Bondgenoten

Drie bedrijven een missie

Lees S1A5