Update 03 sep 2025

Q&A – rechten en plichten van debiteuren bij een incassotraject

Voor debiteuren tegen wie door ons een incassotraject is opgestart, hebben wij deze Q&A opgesteld. Hierin leest u in begrijpelijke taal wat de wet voorschrijft en hoe wij bij VDT Advocaten daaraan voldoen. Zo weet u precies welke informatie u mag verwachten, hoe en waarover wij communiceren en wat uw rechten en mogelijkheden zijn.

Een incassobrief moet volledig zijn en bevat o.a. de namen van alle partijen, factuurgegevens, hoofdsom en een specificatie van de rente en incassokosten. 

Hoe regelt VDT dit? 
Onze incassobrieven voldoen altijd aan de Wki (Wet kwaliteit incassodienstverlening). Wij geven een duidelijke specificatie van de hoofdsom, rente en incassokosten. Op verzoek sturen wij deze specificatie opnieuw, zodat u nooit in onzekerheid verkeert. 

Ja, vanaf 1 april 2024 mag alleen een geregistreerd bureau buitengerechtelijk incasseren.

Hoe regelt VDT dit? 
VDT Advocaten is als advocatenkantoor automatisch bevoegd en voldoet aan alle registratie- en kwaliteitseisen van de Wki. U kunt erop vertrouwen dat wij altijd rechtmatig handelen. 

Altijd in duidelijke taal, zonder dreiging of intimidatie, en alleen op toegestane tijden.

Hoe regelt VDT dit?
Wij communiceren op B1-niveau, in heldere en zakelijke taal. Wij benaderen u alleen tijdens kantoortijden, in elk geval niet tussen 23:00 uur en 07:00 uur en nooit met dreigende bewoordingen. Ons doel is een oplossing, niet escalatie.

U moet altijd informatie krijgen over betaalmogelijkheden, betalingsregelingen en hulp bij schulden.

Hoe regelt VDT dit?
In onze brieven en gesprekken wijzen wij u altijd op de betalingsmogelijkheden. Indien u een betalingsregeling wilt treffen kijken wij mee naar de eventuele mogelijkheden. Verder verwijzen wij, indien nodig, naar schuldhulpverlening (klik hier voor informatie hierover van de Rijksoverheid). In bijzondere gevallen geven wij ook informatie over 113 Zelfmoordpreventie (klik hier voor de homepage van Stichting 113 Zelfmoordpreventie). 

Bereikbaar per telefoon, e-mail en post, met echte medewerkers die inhoudelijk kunnen antwoorden.

Hoe regelt VDT dit?
Wij zijn op werkdagen goed bereikbaar per telefoon en e-mail. Uw vragen worden altijd door een medewerker beantwoord. Indien nodig maken wij een persoonlijke afspraak bij ons op kantoor.

Het dossier moet volledig zijn en minimaal twee jaar worden bewaard.

Hoe regelt VDT dit?
Wij bewaren alle relevante stukken (overeenkomst, facturen, correspondentie en brieven) zorgvuldig en volledig. Daarmee borgen wij transparantie én uw rechten.

Medewerkers moeten een VOG (Verklaring Omtrent het Gedrag) hebben en aantoonbaar vakbekwaam zijn.

Hoe regelt VDT dit?
Alle advocaten en medewerkers van VDT voldoen aan de wettelijke integriteits- en kwaliteitseisen. Daarnaast worden onze medewerkers continu geschoold, zodat de behandeling van uw dossier professioneel en zorgvuldig verloopt.

Vorm

U kunt bij het incassobureau een klacht indienen. Niet tevreden? Dan kunt u door naar een geschillencommissie. 

Hoe regelt VDT dit? 
Wij hebben een duidelijke klachtenregeling. Klik hier voor alle informatie over onze Kantoorklachtenregeling incassozaken.