- Terug
Update 04 aug 2025
Wat betekent het faillissement voor jou als klant met een lopende order?
De meestgestelde vragen
Heb je iets besteld bij een bedrijf dat inmiddels failliet is verklaard? Dan zit je al snel met vragen: wordt je bestelling nog geleverd? Wat gebeurt er met je aanbetaling? En kun je nog ergens terecht voor service of garantie?
We begrijpen dat zo’n situatie frustrerend en onzeker kan zijn. Je hebt betaald of plannen gemaakt en ineens valt alles stil. En je krijgt niet meteen antwoorden, vooral omdat de curator eerst de situatie in kaart moet brengen.
Als curator zijn we verantwoordelijk voor de afwikkeling van het faillissement. Daarbij proberen we zo goed mogelijk rekening te houden met álle betrokkenen – ook met jou als klant.
Om je op weg te helpen, hebben we de onderstaande Q&A samengesteld. Hierin beantwoorden we de meest gestelde vragen van klanten die te maken krijgen met faillissement. We geven je praktische uitleg over je rechten, je opties en wat je in jouw situatie het beste kunt doen.
- Deze informatie is bedoeld als praktische leidraad, uitgaande van de meest gangbare situaties. Het geeft geen volledig juridisch sluitend beeld. Heb je vragen over jouw specifieke situatie, win dan juridisch advies in.
Ik heb een bestelling geplaatst bij het failliete bedrijf. Wordt die nog geleverd?
Dat hangt af van de situatie. In sommige gevallen zet de curator de activiteiten tijdelijk voort (bijvoorbeeld bij een mogelijke doorstart of uitverkoop). Vaak worden bestellingen echter niet meer geleverd en worden diensten niet meer uitgevoerd. Bijvoorbeeld omdat er geen voorraad meer beschikbaar is, of omdat er geen personeel, middelen of financiële ruimte meer is om de opdracht alsnog af te ronden.
Kan ik mijn bestelling annuleren?
Dat kan in principe. Vraag de curator schriftelijk (per email) of er nog conform bestelling geleverd kan worden of niet. In veruit de meeste gevallen kan dat niet meer (helemaal), waarna je kunt annuleren.
Als je de tijd hebt of je hebt veel belang bij de levering of afronding, wacht dan even (bijvoorbeeld een week) om de curator de tijd te geven om de mogelijkheden te onderzoeken. Misschien kan er toch nog geleverd worden of er volgt er een doorstart, waardoor de situatie voor jou voordeliger uitpakt dan bij annulering.
Ik heb (gedeeltelijk) vooruitbetaald. Ben ik mijn geld kwijt?
Heb je al betaald? Realiseer je dan dat de kans groot is dat er niet meer geleverd gaat worden en ook annulering leidt (meestal) niet tot terugbetaling.
Dit onderdeel leidt heel vaak tot onbegrip bij klanten. Dat snappen wij, maar deze consequentie volgt uit de wet. Volgens de wet valt jouw (vooruit)betaling in dezelfde categorie van (concurrente) schuldeisers die op de een of andere manier nog geld tegoed heeft van het failliete bedrijf (en waarschijnlijk hun geld kwijt gaat zijn).
Je kunt deze vordering aanmelden via dit formulier.
Ik heb een order geplaatst maar nog niet betaald. Moet ik nu nog betalen?
Nee, zolang de curator je niet expliciet vraagt om alsnog te betalen voor een te leveren bestelling, hoef je niets te doen. Betaal in elk geval niet uit eigen beweging, zonder overleg met de curator. Zodra duidelijk is of de order wordt geleverd, ontvang je bericht.
Als je al wel geleverd hebt gekregen en je moet die levering nog betalen is dat wel een betalingsverplichting die je moet nakomen.
Wat gebeurt er als het failliete bedrijf nog wel levert?
Als de curator besluit een bestelling alsnog te leveren, en deze is niet geannuleerd, dan krijg je hierover bericht. In dat geval wordt levering vaak alleen uitgevoerd tegen directe betaling vooraf. De curator is dan ook bevoegd om aangepaste voorwaarden te stellen (zoals geen herroepingsrecht of andere garantie). Op jouw beurt heb je dan het recht om die aangepaste voorwaarden niet te accepteren en te annuleren.
Wat gebeurt er met garantieverplichtingen of serviceafspraken?
Garantie- en serviceverplichtingen van het failliete bedrijf komen in principe te vervallen. Als consument kun je soms nog een beroep doen op de fabrikant, of – bij aankoop via een dealer of webshop – op een andere partij in de keten. De curator neemt zelf geen nieuwe verplichtingen op zich buiten het faillissement.
Als de opdracht niet meer wordt uitgevoerd of afgemaakt lijd ik schade. Krijg ik die vergoed?
Schade die je lijdt doordat een bestelling of opdracht niet (volledig) wordt uitgevoerd, leidt in principe tot een vordering op het failliete bedrijf. Dat betekent dat je jouw schade kunt opgeven bij de curator, waarbij je moet zorgen voor een deugdelijke schadeonderbouwing.
Heb je een rechtsbijstandsverzekering of juridisch adviseur, dan kun je samen te bekijken of en hoe je je schade het beste kunt onderbouwen en indienen. Wel is het verstandig om eerst even af te wachten hoe groot de kans is op uitkering voor je veel tijd en geld gaat steken in schadeopstellingen. Of er kans bestaat op betaling kun je checken aan de hand van de faillissementsverslagen op rechtspraak.nl.
Je kunt je schadevergoedingsvordering aanmelden via dit formulier.
Het bedrijf waar ik bestelde is failliet, maar ik zie dat de winkel of website nog draait. Hoe kan dat?
Soms draait de winkel of webshop nog tijdelijk door op initiatief van de curator, bijvoorbeeld om resterende voorraad te verkopen of met het oog op een doorstart. In dat geval is doorgaans duidelijk aangegeven dat het bedrijf in staat van faillissement verkeert.
Staat jouw vraag er niet tussen? Stel deze dan hier
Let op: de informatie is bedoeld als praktische leidraad, uitgaande van de meest gangbare situaties. Het geeft geen volledig juridisch sluitend beeld. Heb je vragen over jouw specifieke situatie, win dan juridisch advies in. Aan deze brochure kunnen geen rechten worden ontleend.