Gepubliceerd op 06 feb 2023

Waar moet ik aan denken bij organisatorische veiligheidsmaatregelen voor de AVG?

Organisatorische veiligheidsmaatregelen kunnen helpen om te voorkomen dat er binnen een organisatie onbedoelde fouten worden gemaakt die (onder andere) tot datalekken kunnen leiden, zoals het versturen van gegevens naar de verkeerde persoon, het kwijtraken van een gevoelige memo, of het niet naleven van beveiligingsprocedures. 

Vaak zijn dit maatregelen die van invloed zijn op het gedrag van jouw mensen. Denk aan een clean desk policy, een voorschrift tot het periodiek wijzigen van wachtwoorden, het gebruiken van een pincode op het kopieerapparaat zodat er geen kopietjes onbeheerd achterblijven of voorschriften over het gebruik van foto’s van medewerkers op social media. Het gaat hier dus om maatregelen die dagelijks in acht moeten worden genomen “op de werkvloer”. 

Vaak maak je dit tot onderdeel van je personeelshandboek

  1. Waarom heb ik een privacybeleid nodig?
  2. Waarom heb ik een verwerkingsregister nodig?
  3. Waarom heb ik een datalek-register nodig?
  4. Waarom heb ik draaiboek datalekken nodig?
  5. Waarom heb ik een draaiboek verzoek betrokkenen nodig?
  6. Waar moet ik aan denken bij organisatorische veiligheidsmaatregelen voor de AVG?
  7. Waarom heb ik een privacy verklaring nodig?
  8. Waarom heb ik een privacy manager nodig?
  9. Wanneer heb ik een verwerkersovereenkomst nodig?
  10. Wat houdt de Quick Scan Verwerkersovereenkomst in?

Jeannot Coomans