Grensoverschrijdend Gedrag

Ongewenst gedrag op de werkvloer is een serieuze zaak. Als het zich voordoet ligt de kwestie altijd gevoelig. Hoe pak je zoiets zorgvuldig en respectvol aan? Hoe voorkom je escalatie? Hoe doorloop je de juiste stappen zodat je juridisch kunt ingrijpen als dat moet?

Waar je de grens trekt verschilt per bedrijf. Duidelijke regels en een transparante procedure zullen je helpen om dit soort situaties effectief op te lossen. We helpen je met de juiste aanpak, van voorbereiding tot uitvoering. We voorzien je van allerhande tips, checklists en modeldocumentatie. En weet, wij staan voor je klaar als dat nodig is.

Eva
Advocaat

Meer over Grensoverschrijdend Gedrag

Het stappenplan

We beginnen met het stappenplan op hoofdlijnen. Per stap kun je desgewenst door naar de verdiepende toelichting. 

Seminar en downloads

Wat neem je mee uit dit interactieve seminar?
  1. Jij weet wanneer er sprake is van “disfunctioneren” waar je juridische actie op kunt ondernemen. We nemen je mee aan de hand van voorbeelden en ervaringen. En we geven praktische tips & tricks.
  2. Jij weet precies waar een verbeterplan aan moet voldoen. Zo vergroot je de kans op verbetering. Maar ook juridisch voldoet het plan dan aan alle eisen.
  3. Je ontvangt van ons na afloop een opzet voor een verbeterplan, inclusief allerlei handige bijbehorende formulieren, documenten, do’s & dont’s.
  4. Je weet hoe je het verbeterplan in de praktijk uitvoert, zodanig dat ook de opvolging en conclusies juridisch goed zijn vastgelegd.
  5. Jij weet welke verschillende manieren er zijn om het dienstverband te beëindigen en wanneer je welke juridische route volgt.
Downloads
  • Stap 1.
    Stel een vertrouwenspersoon aan

    Het hebben van een vertrouwenspersoon is noodzakelijk voor de eerste opvang van een klager/melder (mogelijk slachtoffer) en het informeren en begeleiden van werknemers die hulp en advies nodig hebben. Denk goed na, wie daarvoor geschikt is. Lees hier meer over de vertrouwenspersoon

  • Stap 2.
    Zorg voor duidelijk beleid en een transparante procedure

    Denk aan een duidelijke gedragscode, vaak is dit onderdeel van Het Personeelshandboek. Ben consequent in de toepassing ervan. En zorg voor duidelijke vervolgstappen naar aanleiding van een melding van ongewenst gedrag in een klachtenprocedure. Een klachtenprocedure kan formeel worden uitgevoerd, maar het kan ook minder formeel. Lees hier meer over de gedragscode en klachtenprocedure

  • Stap 3.
    Het feitenonderzoek bij melding

    Afhankelijk van de inhoud van de melding en de wensen van de melder, bepaal je of je verder feitenonderzoek moet (laten) doen. Pas op dat je niet te snel oordeelt. Hoor en wederhoor is daarom vaak belangrijk. Denk ook aan het inschakelen van een onafhankelijke partij. Lees hier meer over het feitenonderzoek

  • Stap 4.
    Hoor en wederhoor

    Ga je over tot hoor en wederhoor, dan ligt dat vaak gevoelig. Handel zorgvuldig. Leg bijvoorbeeld een geheimhoudingsverklaring klaar voor de mensen die worden gehoord. Zorg dat er minstens twee personen aanwezig zijn. En zo hebben we nog meer tips. Lees hier meer over hoor en wederhoor

  • Stap 5.
    Vervolgstappen en sancties

    Is een melding gegrond dan zijn verschillende mogelijkheden om in te zetten, zoals een officiële waarschuwing, schorsing, ontslag via een ontbindingsverzoek, ontslag op staande voet, overplaatsing. Denk goed na. Een verkeerde keuze kan tot allerlei vervelende (financiële) consequenties leiden. Lees hier meer over de vervolgstappen

Meer over Grensoverschrijdend Gedrag

Als bedrijven krachten bundelen kan dat vele voordelen hebben. Het kan gaan om het verbeteren van concurrentiepositie, schaalvergroting, continuïteit door bedrijfsopvolging, uitbreiden van productaanbod, het behalen van efficiency-voordelen, het vergroten van kansen op financiering, risicospreiding bij aansprakelijkheden. Dat alles biedt kansen, zowel aan de kopende kant als aan de verkopende kant.

Als bedrijven krachten bundelen kan dat vele voordelen hebben. Het kan gaan om het verbeteren van concurrentiepositie, schaalvergroting, continuïteit door bedrijfsopvolging, uitbreiden van productaanbod, het behalen van efficiency-voordelen, het vergroten van kansen op financiering, risicospreiding bij aansprakelijkheden. Dat alles biedt kansen, zowel aan de kopende kant als aan de verkopende kant.

Expertise team

Verschillende vormen van samenwerking

Heb je onze hulp nodig op dit gebied? Je kunt ons tegenwoordig op verschillende manieren inschakelen.  

Stel je vraag

Losse opdracht of inhoudelijke vraag?