Grensoverschrijdend Gedrag

Een veilige werkomgeving is essentieel. Toch krijgen veel groeiende organisaties vroeg of laat te maken met signalen van grensoverschrijdend gedrag – variërend van intimidatie of pesten tot discriminatie of machtsmisbruik. Als je dat niet meteen zorgvuldig en effectief aanpakt zijn de gevolgen vaak ingrijpend en langdurig.

Eva
Advocaat

Meer over Grensoverschrijdend Gedrag

Het stappenplan

We beginnen met het stappenplan op hoofdlijnen. Per stap kun je desgewenst door naar de verdiepende toelichting. 

  • Stap 1.
    Stel een vertrouwenspersoon aan

    Het hebben van een vertrouwenspersoon is noodzakelijk voor de eerste opvang van een klager/melder (mogelijk slachtoffer) en het informeren en begeleiden van werknemers die hulp en advies nodig hebben. Denk goed na, wie daarvoor geschikt is. Lees hier meer over de vertrouwenspersoon

  • Stap 2.
    Zorg voor duidelijk beleid en een transparante procedure

    Denk aan een duidelijke gedragscode, vaak is dit onderdeel van Het Personeelshandboek. Ben consequent in de toepassing ervan. En zorg voor duidelijke vervolgstappen naar aanleiding van een melding van ongewenst gedrag in een klachtenprocedure. Een klachtenprocedure kan formeel worden uitgevoerd, maar het kan ook minder formeel. Lees hier meer over de gedragscode en klachtenprocedure

  • Stap 3.
    Het feitenonderzoek bij melding

    Afhankelijk van de inhoud van de melding en de wensen van de melder, bepaal je of je verder feitenonderzoek moet (laten) doen. Pas op dat je niet te snel oordeelt. Hoor en wederhoor is daarom vaak belangrijk. Denk ook aan het inschakelen van een onafhankelijke partij. Lees hier meer over het feitenonderzoek

  • Stap 4.
    Hoor en wederhoor

    Ga je over tot hoor en wederhoor, dan ligt dat vaak gevoelig. Handel zorgvuldig. Leg bijvoorbeeld een geheimhoudingsverklaring klaar voor de mensen die worden gehoord. Zorg dat er minstens twee personen aanwezig zijn. En zo hebben we nog meer tips. Lees hier meer over hoor en wederhoor

  • Stap 5.
    Vervolgstappen en sancties

    Is een melding gegrond dan zijn verschillende mogelijkheden om in te zetten, zoals een officiële waarschuwing, schorsing, ontslag via een ontbindingsverzoek, ontslag op staande voet, overplaatsing. Denk goed na. Een verkeerde keuze kan tot allerlei vervelende (financiële) consequenties leiden. Lees hier meer over de vervolgstappen

Seminar en downloads

Gerelateerde video's

Wat neem je mee uit dit interactieve seminar?
  1. Jij weet wanneer er sprake is van “disfunctioneren” waar je juridische actie op kunt ondernemen. We nemen je mee aan de hand van voorbeelden en ervaringen. En we geven praktische tips & tricks.
  2. Jij weet precies waar een verbeterplan aan moet voldoen. Zo vergroot je de kans op verbetering. Maar ook juridisch voldoet het plan dan aan alle eisen.
  3. Je ontvangt van ons na afloop een opzet voor een verbeterplan, inclusief allerlei handige bijbehorende formulieren, documenten, do’s & dont’s.
  4. Je weet hoe je het verbeterplan in de praktijk uitvoert, zodanig dat ook de opvolging en conclusies juridisch goed zijn vastgelegd.
  5. Jij weet welke verschillende manieren er zijn om het dienstverband te beëindigen en wanneer je welke juridische route volgt.
Downloads

Verschillende vormen van samenwerking

Heb je onze hulp nodig op dit gebied? Je kunt ons tegenwoordig op verschillende manieren inschakelen.  

Stel je vraag

Losse opdracht of inhoudelijke vraag?